BioInnovation Institute støtter start-ups og iværksættere inden for health tech med op til 70 mio. kr. årligt

De mange millioner, skal bl.a. være med til at støtte tidlige forskningsprojekter og innovationer på baggrund af et fokus på forretningsudvikling, adgang til moderne faciliteter og tidlig introduktion til investorer.

Novo Nordisk Fondens life science-incubator, BioInnovation Institute (BII) sprøjter nu millioner ind i dansk health tech. Med op til 70 mio. kr. årligt hjælper BII tidlige forskningsprojekter og start-ups på vej med både økonomisk støtte, adgang til BII’s 2300 kvm laboratorie- og kontormiljø, introduktion til investorer samt forretningsrådgivning. Ambitionen er at støtte ideer på et tidligt stadie og gøre vejen til markedet lettere og hurtigere. 

Markus Herrgård, der er CTO ved BII uddyber her baggrunden for strategien:

Health tech er en meget bred betegnelse, der dækker over en bred vifte af produkter inden for sundhedsteknologi. Området er vokset meget, de seneste år, hvor der er kommet flere teknologiske løsninger og et øget fokus på digitalisering af sundhedsvæsnet. Hos BII har vi selv dybe rødder inden for forskning, hvor man i høj grad arbejder med validering af stoffer ud fra data. Den samme tankegang, vil vi gerne fører videre ind i health tech, forstået på den måde, at vi vil hjælpe virksomhederne med at skabe produkter inden for health tech på baggrund af valideret data, siger Markus Herrgård, inden han fortsætter:

Under covid-19 har vi oplevet, hvordan health tech løsninger har hjulpet hospitalsvæsnet bl.a. ved ny diagnosticeringsteknologi, der gør brug af AI og digitale konsultationer. Health tech kan bidrage til at indsamle data, der kan gøre en stor forskel inden for diagnostik, hvor mange hundrede eller tusinde data, kan hjælpe til at stille den rette diagnose.

Særligt arbejdet med data inden for health tech er vigtigt for BII. En databaseret tilgang har fx potentialet for at kunne bevise, at produktet har en gavnlig effekt eller udfylder et behov, hvilken er et rigtig godt udgangspunkt for at arbejde videre med produktet.

Ny health tech-satsning

BII’s nye health tech-satsning skal ved hjælp af et fokus på forretningsudvikling og netværk bygge bro mellem de tidlige innovationsstadier og den videre vej mod investorlandskabet. 

Vi har alle i BII selv en lang baggrund og stor viden inden for life science. Jeg tror, at det ligger til grund for, at vi er interesserede i at bringe produkter på markedet, der beviseligt kan forbedre sundhedsvæsnet. En stor del af de services vi tilbyder, er jo at bidrage til at rejse de økonomiske midler, der skal være fundamentet for selve produkt- udviklingen. I vores forløb introducerer vi projekterne og start-up-virksomhederne for relevante investorer gennem vores store netværk. Ofte henvender danske såvel som udenlandske investorer sig selv til os, da vi siden BII’s start i 2018 har arbejdet med over 70 life science start-ups på tværs af health tech, bioindustri og farmakologi. Vi hjælper derved investorer med at finde frem til de virksomheder, der kan være relevante for dem i investeringsøjemed, lyder det fra Markus Herrgård

Fordi fremtidige investorer er så vigtig en del af at få skabt et kommercielt produkt, involverer BII sig aktivt i at finde frem til innovationer, blandt andet ved at rejse rundt (når det er muligt) til en lange række universiteter i hele norden, hvor det præsenterer dem selv og de services de kan tilbyde de unge virksomheder.

Nøje udvælgelse af projekter og start-ups

Når BII har fundet frem til de mest relevante virksomheder, går de videre til en grundig udvælgelsesproces. I udvælgelsen kigger BII bl.a. på idéen, produktet, data, forretningsplan, den videnskabelige del og selvfølgelig teamet bag, hvor man skal vurdere om de har de rette egenskaber og kompetencer:

En af de faktorer, der er særligt interessant for investorerne når det kommer til health tech er, at innovationer kan komme på markedet relativt hurtigt i modsætning til mange andre områder inden for life science. Hvis et start-up har en ambitiøs og realistisk forretningsplan, kan man se produktet på markedet inden for 3-5 år – nogle gange før. 

– Når vi går i gang med vurderingen af de enkelte projekter og start-ups henvender vi os til vores eksterne partnere og eksperter, som vi tager med på råd i forhold til om der er et reelt behov i markedet, som produktet kan dække. Baseret på den viden vi skaber, tager vi processen videre til vores advisory board inden den endelig beslutning tages af BII’s bestyrelse, fortæller Markus Herrgård.

DTU-forskningsprojekt udvikler nyt apparat til minuthurtige lægemiddelmålinger 

Professor Anja Boisen fra DTU står i spidsen for det første health tech-forksningsprojekt, som er blevet del af BII Faculty. Anja Boisen har modtaget en bevilling fra BII på op til 18 mio. kr. over en treårig periode. Fundingen går til udviklingen af et apparat, der kan lave minuthurtige lægemiddelmålinger ud fra en enkelt dråbe blod. Gruppen af forskere vil under Anja Boisens ledelse arbejde med at udvikle denne teknologi, der kan bruges direkte hos lægen og vil være meget billigere end eksisterende løsninger. Læs mere om Anjas innovation og arbejde med BII på side 22.

Læs mere om BII projekter her

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev