Corona har fået os til at sænke paraderne og tænke mere digitalt

Efter flere måneder med hjemmearbejde åbner samfundet og de danske arbejdspladser op igen. Hverdagen begynder at blive normaliseret, men hvad er det for en virkelighed, vi kigger ind i – og hvordan tilpasser vi os bedst det, der bliver beskrevet som ”The New Normal”? Og hvad kommer det egentlig til at betyde for måden, vi kommer til at arbejde, samarbejde og indrette vores arbejdspladser på fremover? Det giver Marianne Horstmann fra NetDesign sit bud på her.

Under Corona-pandemien er det blevet meget tydeligt, at digitalisering, agilitet og teknologi er afgørende for virksomheder og organisationers evne til at håndtere udfordringer og modgang. Den digitale transformation er accelereret, og de trends, der viser, hvor vigtig digitaliseringen er – og hvorfor den ikke kan vente til i morgen – står skarpere end nogensinde. Fremadrettet ligger der en vigtig opgave i at kortlægge, hvordan vi bedst udnytter det digitale momentum, de sænkede parader og vores nye digitale kompetencer til at skabe endnu bedre arbejdspladser og rammer fremover. Det handler om at holde fast i gevinsterne ved alle de nye erfaringer og bruge det som et springbræt til at sætte yderligere skub i den digitale transformation. De virksomheder, der forstår at tappe ind i den nye virkelighed og omfavne digitaliseringen, bliver fremtidens vindere.

3 ting vi har lært under Corona

Coronakrisen har vist, at man kan klare mange ting med en videokonference, et Cisco Webex møde eller et Microsoft Teams kald. Mange har fået en hel masse nye digitale kompetencer og erfaringer, som vi nu skal forsøge at lære af og omsætte til noget, som bringer værdi til virksomhederne og medarbejderne:

Under Corona-pandemien er mange fordomme blevet punkteret, fordi vi har lært, at det er muligt at være produktiv og samarbejde effektivt ved hjælp af virtuelle værktøjer som Webex og Teams, uanset hvor vi opholder os. Derudover har vi lært, at den øgede fleksibilitet, vi oplever, når vi arbejder remote, giver mulighed for en bedre work-life balance, som kan medvirke til at mindske stress, sænke sygefraværet og øge arbejds- glæden og medarbejdertilfredsheden. Og så har vi lært, at det er vigtigt at alliere sig med kompetente rådgivere og sparringspartnere, som hurtigt kan træde til og hjælpe med at udarbejde en fremtidssikret plan for virksomhedens digitale transformation, så man ved, hvad man gør – og får investeret i de rigtige løsninger, udtaler NetDesigns direktør, Marianne Horstmann.

Integrationer bliver et must

Mens mange arbejdspladser åbner op for fysisk fremmøde igen, arbejder en del medarbejdere stadig remote. Det mix betyder, at det er meget vigtigt, at de forskellige digitale samarbejdsløsninger kan tale sammen – så man kan samarbejde ubesværet – uanset om man opholder sig i et mødelokale på virksomhedens forskellige lokationer eller arbejder hjemmefra. Det er dog langt fra sikkert, at de virtuelle værktøjer, man har benyttet derhjemme under Coronakrisen, er de samme, som arbejdspladsen har investeret i og har installeret i mødelokalerne – og det kan godt give nogle udfordringer:

Nu hvor vi rykker tilbage til kontorerne igen, er det vigtigt, at vi sørger for, at vores nye virtuelle erfaringer og samarbejdsrutiner rykker med. Det betyder, at vi skal til at finde ud af, hvordan vi skaber en god balance mellem at være fysisk til stede på arbejdspladsen, arbejde fra andre lokationer eller hjemmefra. Det gælder om at sikre, at man har de rigtige mødefaciliteter og samarbejdsløsninger, som matcher den nye virkelighed, så man let kan kombinere fysiske og virtuelle møder. Det skal f.eks. være nemt at kalde op til det samme møde, uanset hvilken platform man benytter. Derfor bliver det et must, at de forskellige collaborationløsninger kan tale sammen via integrationer. I dag kan vi allerede lave integrationer via Pexip og Poly, og i løbet af nogle måneder kommer Cisco med, forklarer Marianne Horstmann.

Artiklen fortsætter under billedet.

Fremtidens fleksible arbejdsplads er digital

Der findes mange forskellige typer samarbejdsværktøjer og videoudstyr, derfor kan det være svært at gennemskue, hvad der er den helt rigtige løsning. Det afhænger nemlig af flere ting. Derfor er det vigtigt at tænke i forskellige brugsscenarier, inden man begynder at foretage store ændringer af indretningen, for det er vigtigt, at man indretter både arbejdspladsens mødelokaler og de almindelige arbejdsområder, så de er tilpasset de forskellige scenarier, der opfylder virksomhedens behov – inden man foretager sin investering:

I praksis betyder det, at man har brug for et ret præcist billede af, hvor mange store mødelokaler med high-end videoløsninger, man reelt har brug for – og om man med fordel kan konvertere nogle af de store mødelokaler til flere mindre og mere fleksible lokaler, såkaldte ”huddle rooms”, med plads til 2-4 personer, som indeholder videoudstyr, der er tilpasset lokalet og er let at betjene, forklarer Marianne Horstmann.

Få gode råd til mødelokalet her.

Enkle løsninger som er nemme at betjene

I fremtiden vil de fleste virksomheder have brug for langt flere mødelokaler med forskelligt videoudstyr og fleksible samarbejdsværktøjer, da tendensen allerede nu er helt tydelig: I fremtiden vil vi komme til at rejse mindre mellem forskellige lokationer for at deltage i fysiske møder, og antallet af videomøder vil stige markant. Det samme vil kravet til brugervenlighed og enkel betjening af løsningerne:

Vi ved, at de fleste arbejdspladser får brug for flere mindre og mere fleksible mødefaciliteter i fremtiden. Og vi ved, at de fleste mennesker godt kan lide intuitive løsninger, som er nemme at betjene – det vi kalder for ”One Button To Join”. Hvis du kan finde den grønne knap, kan du starte mødet, og så skal resten gerne give sig selv i forhold til betjening af videoløsningen eller samarbejdsværktøjet. Sådan er det ikke alle steder i dag, men det er målet, og det er det, vi arbejder hen imod, forklarer Marianne Horstmann.


Meget tyder på, at vi i fremtiden kommer til at fokusere langt mere på output end på input, og at arbejde i højere grad bliver en aktivitet frem for et sted. For at få succes i denne nye virkelighed kræver det et super fleksibelt mindset, fleksible arbejdspladser samt fleksible kommunikations- og samarbejdsløsninger.

Læs meget mere på netdesign.dk

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev