Digitalisering handler også om mennesker

Gennem digitaliserede løsninger stræber Endress+Hauser efter at levere skræddersyede produkter og løsninger, der gør, at deres kunder let kan aflæse sine anlæg uden at går på kompromis med driften.

Udviklingen af nye IT-systemer har fremmet digitaliseringen og skabt helt nye muligheder at drive virksomhed på. Som succesfuld virksomhed, med mere end 60 års erfaring som global leverandør af måleinstrumenter, services og automatiseringsløsninger til industriel procesteknik, har Endress+Hauser selvfølgelig også bevæget sig i en digitaliseret retning, og det ser man på flere niveauer.

En vigtig balancegang

Digitaliseringen kommer bl.a. til udtryk i deres hjemmeside, som er bygget op som et direkte interface, der er forbundet til virksomhedens ERP-system. Det gør, at deres kunder kan logge på hjemmesiden og handle direkte derfra, hvor alt fra engineering til transaktioner kan klares online 24 timer i døgnet.

Ifølge Jens Fuglsang, der er administrerende direktør i Endress+Hauser Danmark, kan man dog ikke tænke digitalisering uden også at tænke på mennesker:

For at vi kan lykkes med digitalisering, så kræver det først og fremmest, at vi anerkender, at der ligger en vigtig proces bag, som er bygget på mennesker og ekspertise. Den tid, som vi kan spare ved at digitalisere, og grunden til, at de digitale værktøjer kan være en stor hjælp for mange virksomheder, hænger jo netop sammen med, at det er skabt ud fra menneskelig ekspertise, forklarer Jens Fuglsang, før han uddyber:

I den forbindelse er det også værd at fremhæve, at vi post Coronakrisen, hvor alt kommunikation har været digitaliseret, også har oplevet, hvor meget det rent faktisk betyder for hele virksomhedskulturen, at vi har et arbejdsliv, hvor vi også fysisk er i kontakt med vores kollegaer.

Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed gør sig nogle helt grundlæggende tanker om at skabe en balance mellem digitalisering og mennesker. Derfor er et godt udgangspunkt for digitalisering, at man som virksomhed undersøger i hvilke dele af virksomheden, at digitalisering giver mening, og hvilke konsekvenser en digitalisering også kan have – særligt på et menneskeligt plan.

Data skal skabe værdi

Endress+Hauser arbejder blandt andet med at indfange og formidle procesdata til deres kunder. Da de er en virksomhed med mange års erfaring og med afdelinger i hele verden, er de også blevet rigtig dygtige inden for cloud-løsninger og kan levere et hav af data til deres kunder. Her er en vigtig pointe dog, at hvis ikke den data bliver leveret med de rigtige informationer, til den rigtige medarbejder, på det rigtige tidspunkt, så skaber det ikke værdi:

Hvis vi digitaliserer blot for at høste data, så er det min oplevelse, at det ofte er forbundet med en stor stressfaktor for medarbejderne. Til gengæld har data en stor værdi, hvis vi ved, hvordan vi bruger den til gavn for virksomheden og medarbejderen, og hvis den fortæller os, hvad vi skal være opmærksomme på, fortæller Jens Fuglsang og kommer med et eksempel herpå:

Hvis vi tager udgangspunkt i et spildevandsanlæg, så skal det gerne være i gang døgnet rundt. Her er det en stor fordel, som det er tilfældet med vores produkter, at de, hvis der opstår en fejl, kan informere den rette medarbejder med præcis de informationer, som han skal bruge for et løse fejlen, inden det går ud over anlægget. Det sparer både tid og penge, lyder det fra Jens Fuglsang.

Med på beatet

Med Heartbeat-teknologien, som er udviklet af Endress+Hauser, kan virksomheder komme tættere på deres anlæg og samtidig mindske deres omkostninger. Teknologien gør det nemlig muligt at overvåge sit anlæg, således man kan opnå diagnostik og verificering uden procesafbrydelser. Ifølge Jens Fuglsang er det væsentlige aspekt her at finde frem til fejlen og ikke blot blive gjort opmærksom på, at der er eller kan opstå en fejl:

En ting er at blive gjort opmærksom på, at der er noget galt. En anden ting er at blive gjort opmærksom på, præcis hvad der er galt. Vores måleudstyr er fremstillet således, at de kan diagnosticere anlægsdriften uden procesafbrydelser. Det er i vores optik utrolig relevant at kunne tilgå et estimat på tilstanden og holdbarheden på sit udstyr. Det kan vi hjælpe med at gøre gennem vores Heartbeat-teknologi og gennem data, som vi behandler via vores løsninger, siger Jens Fuglsang, før han fortsætter:

Inden for digitalisering arbejder vi med begrebet digital tvilling. Dvs. at man kan holde øje med status på sine instrumenter. Det hele bliver optaget i en samlet cloud- løsning, der med brugervenligheden i fokus tilgås nemt fra en smartphone. Det gør det både nemt og overskueligt for virksomheden at rykke sig mod mere digitale løsninger, afslutter Jens Fuglsang.

Læs mere her

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev