Digitalisering kræver mod og benhårdt arbejde

Hvis man skal lykkes med sin digitaliseringsstrategi, bør virksomheden også sikre, at de ledelsesmæssige processer tilpasses, så de matcher behovet for hurtige beslutninger og kortere cyklusser.

Med mere en 20 års erfaring inden for digital transformation, primært med fokus på produkt-udvikling og afsætning, er den relativt nystartede virksomhed Koncept bygget på baggrund af erfarne kræfter. Kræfter, der i mange år har arbejdet med udgangspunkt i at bruge teknologien kreativt til at øge vækst og effektivisering.

Camilla Engelshardt, der er CEO i Koncept, forklarer, hvordan en dyb teknologisk forståelse af, hvad internettet er gjort af – dets grundprincipper – er den forståelse, der skal til, for at de kan tilbyde smarte digitale løsninger, der kan øge både effektiviseringen og omsætningen for deres samarbejdspartnere:

Alt på internettet er forbundet, og det kan vi godt have tendens til at glemme i vores iver efter systemer, der kan forbedre vores virksomhed. Det er desværre en tendens, jeg ofte oplever. En virksomhed, der tager en strategisk beslutning om at digitalisere, og så tager de springet direkte fra tanke til teknologi- eller platformsvalg. Det gør, at alt fokus ligger på værktøjer og enablers som AI, data og CRM, men de glemmer, at deres kunder ikke nødvendigvis føler behov for en årelang CRM-opdatering eller etablering, fortæller Camilla Engelshardt og fortsætter:

De værktøjer er på ingen måde ligegyldige, men de skal betragtes som værktøjer for forretningens kreative udvikling. Ofte når man taler data, så glemmer man det egentlige værdiskabende element, som er analysen, og hvordan vi bruger analysen til at træffe de rigtige beslutninger. Det, vi er gode til hos Koncept, er at forstå, hvordan internettet er opstået som et stort forbind- elsesled. De teknologier, der ligger bagved, kan man bruge meget mere intelligent end blot ved at købe et enkelt system og så vente på, at der opstår magi, lyder det fra Camilla Engelshardt.

Et hul mellem strategi og teknologi

Strategi er et begreb, der har ændret betydning over de sidste år. I hvert fald når det kommer til digitaliseringsstrategien hos moderne virksomheder, fortæller Camilla Engelshardt:

En strategiplan på 5 år er som regel relativt håbløs i vores setting. På den tid når kundernes behov simpelthen at udvikle og ændre sig – der opstår nye behov. Faren kan ligge i, at man skriver digitalisering som overskrift på sit strategidokument og så slet ikke har fokus på, hvad der reelt ligger i det begreb. Det er vigtigt, at man som virksomhed søger svar på, hvad det er for nogle initiativer, man opererer med, og hvor de skal løftes hen – er det øget vækst, effektivisering eller en bedre konkurrence-mæssig position. I stedet afleverer man sin digitaliseringsstrategi hos IT og forventer, at de løser den. Og det er der, hullet opstår, og i det hul ligger kundefokus, og det burde jo i virkeligheden være med fokus på sine kunder, at al strategi udgår.

I det samme hul finder vi også data. Alle kan ofte blive enige om, at data er godt, men det bliver straks sværere, når man spørger ind til ”men til hvad?”. For i virkeligheden er data jo et værktøj, som skal hjælpe virksomhederne tættere på et givent mål. Data for datas skyld giver ingen mening, og man kan som virksomhed sågar opleve, at behovet for data er mindre end først antaget. Til gengæld er det som tidligere skrevet analysen, der er den vigtige faktor for data, men hvordan arbejder virksomheden med, hvem der så sætter retningen for analysen?:

Hvis du går ind i en ældre virksomhed på C-level og spørger, om data er vigtig, så vil alle være enige i, at det er det. Når du så går dybere ind i spørgsmålet, vil du opleve, at der ikke er enighed om, hvorfor eller hvordan data er vigtig. Marketingdirektøren har én idé om, hvad der er vigtigt, CEO’en en helt andet, og så bliver det ofte sådan, at der ikke rigtig er nogen, der formår at sætte en egentlig retning for, hvad virksomheden vil med sin data, siger Camilla Engelshardt og fortsætter:

I virkeligheden er jeg overbevist om, at vi skal have det helt op på direktionsniveau, for det er der, der skal skabes et udgangs- punkt for, hvordan man kan arbejde med data på tværs af virksomhedens forskellige afdelinger og forretningsområder.

Benhårdt arbejde

Men hvad kræver det så at komme i gang med en digitaliseringsstrategi og få fuldt den til dørs? Det kræver først og fremmest, at man får afklaret, hvad man som virksomhed vil. Dernæst skal man i gang med at undersøge hvilke kritiske initiativer, der skal bringe virksomheden dertil. Her er kunden afgørende. Når det drejer sig om digitalisering, er det vigtigt, at virksomheden kigger på, hvordan man organiserer sig og arbejder:

Hvis digitalisering står øverst på listen, så er det vigtigt, at man kigger på, hvordan man organiserer sig og arbejder mod målet. Både som direktion og som organisation, altså som samlet helhed. Og så er det absolut vigtigt, at man er vedholdende. Det er det lange seje træk, som jeg har en ambition om, skal blive en dyd i mange virksomheder. Det handler om at følge op og blive ved med det. For at nå sine mål, må man være stædig. Det gælder også, især, i forhold til digitalisering, lyder det afslutningsvis fra Camilla Engelshardt.

Læs mere om Koncept her

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev