En digitaliseringsstrategi er mere end en god business case

Hos LEO Pharma ved man, at fremtiden er digital. Derfor arbejder de med generationsprojekter, der har til formål at afprøve ny teknologi og undersøge, hvordan det kan skabe værdi hos lige netop dem. På den måde forbereder de sig til fremtiden og gør sig interessante og relevante for fremtidens talenter inden for pharmabranchen

For en virksomhed som LEO Pharma, der har rigtig mange års erfaring i branchen, er det helt naturligt, at dele af deres produktionsanlæg har nogle år på bagen. Det kan selvfølgelig give nogle udfordringer for både de ansatte og for selve produktionen. Derfor har LEO Pharma iværksat en digitaliserings- og automationsstrategi, der skal ruste LEO Pharma til fremtiden, fortæller direktør for Global Automation & Manufacturing IT hos LEO Pharma, Jacob Vejby Grønnegaard:

Vi har nogle ældre anlæg, der derfor også har et andet automationsniveau, end hvis man installerede dem i dag. De anlæg vil vi selvfølgelig gerne løfte til et mere tidssvarende niveau, der gør det muligt for os at arbejde smartere og mere effektivt, fortæller han.

Papirløse arbejdsgange

Noget af det, der går igen i LEO Pharmas initiativer, er at gøre deres arbejdsgange papirløse. I dag foregår en stor del af kommunikationen relateret til produktion og ved- ligeholdelse nemlig gennem overdragelser af fysisk papir:

I pharmabranchen skal alt dokumenteres og godkendes. Det betyder, at når der er udført en produktion, så skal al dokumentation for produktionen gennemlæses og godkendes ad flere omgange. I og med at det hele foregår via papir, oplever vi udfordringer, særligt fordi vores produktion kører døgnet rundt, og dermed går der mange timer, før papirerne og eventuelle afvigelser bliver opdaget, fortæller Jacob Vejby Grønnegaard og fortsætter:

Ved at gøre arbejdsgangene papirløse kan vi komme ud over mange problemer. Når alt kører elektronisk, kan man udføre Review by Exception og derved se al dokumentation igennem, og systemet kan så filtrere fra, så man kan tage udgangspunkt i lige netop det sted for produktionen, der ikke var som forventet. Det gør hele processen kortere og mere præcis.

Digitalisering skaber data

De digitaliserede processer har den klare fordel, at de genererer en stor mængde data. Det er et område, som LEO Pharma netop arbejder for at integrere, så de kan udnytte al den data og viden, der ligger gemt i produktionerne. Derfor arbejder de med Business Intelligens, så de nemmere kan præsentere data og træffe beslutninger på den baggrund:

Selve tilgængeligheden har et stort potentiale, når det kommer til produktionsdata. Vi har meget udstyr på vores pakkelinjer og produktionssteder, der logger data i et lokalt system, og så kommer det desværre ikke videre derfra. Det betyder, at vi ligger inde med en masse viden, der går tabt, lyder det fra Jacob Vejby Grønnegaard, før han fortsætter:

Derfor er vi i gang med at implementere et globalt system, hvor man vil kunne tilgå og sammenligne produktionen for de forskellige linjer og produktionssteder. Det vil hjælpe os til at optimere og levere et bedre stykke arbejde, da vi kan finde frem til sammenhænge og årsager til fejl, som vi ikke kan finde frem til på samme måde i dag.

Ny teknologi er mere end bare en god forretning

For LEO Pharma ligger der som udgangspunkt en god business case til grund for deres arbejde med ny teknologi. Ifølge Jacob Vejby Grønnegaard er det dog også vigtigt at være nysgerrig og have lysten til at afprøve, om teknologierne rent faktisk virker og kan skabe værdi:

Vi forventer faktisk ikke, at vi skal have en tilbagebetaling på de nye teknologier, som vi implementerer i første omgang. Det er først senere hen. Det kan godt være, at det ikke virker i første omgang, men så arbejder vi videre med en anden teknologi for at se, om den giver os værdi. Meget af vores arbejde med digitalisering er selvfølgelig, fordi vi vil drive en god og sund forretning, men det er også, fordi vi vil forberede os på fremtiden og være en attraktiv arbejdsplads for de bedste medarbejdere, lyder det afslutningsvis fra Jacob Vejby Grønnegaard.

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev