En vellykket digitalisering kræver ofte nye medarbejdere

Hos Hays har man længe oplevet høj efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft inden for IT og digitalisering, og i kølvandet på Coronakrisen oplever de stadig, at interessen for digitalisering er i fremdrift.

Hays er et specialistrekrutteringsbureau, hvor et af de områder, man har specialiseret sig i, er IT og digitalisering. I længere tid har den digitale omstilling stået højt på mange arbejdsgiveres to do-liste. Og i forbindelse med Corona- krisen har mange virksomheder og medarbejdere været nødt til at gentænke deres kommunikation og arbejde med nye processer. Vibe Puggaard, der er Managing Director hos Hays, oplever desuden, at forbrugernes købsmønstre har ændret sig, hvilket stiller krav til virksomhedernes digitalisering:

På forbrugersiden har købsmønstrene ændret sig under Coronakrisen, og det, tror jeg, er noget, der holder fast. Det er tydeligt, at de virksomheder, der ikke har været omstillingsparate og har modarbejde at gøre deres forretning digital, også er dem, der er blevet hårdest ramt under krisen. Mange virksomheders onlinedel har oplevet at få et stort skub frem. Det medvirker til, at virksomhederne øger deres fokus på digitalisering. For at udvikle denne kræver det ofte, at virksomhederne rekrutterer nye dygtige medarbejdere, der kan være med til at drive forretningen i den retning og derved skabe værdi for virksomheden og kunderne, lyder det fra Vibe Puggaard.

En stor omstilling

Når en virksomhed udvikler en digitaliseringsstrategi, er det vigtigt at huske, at det kræver en stor omstilling for hele virksomheden. Det er nemlig en forandringsproces og ikke kun en IT-proces, hvor programmer, mennesker og devices sættes i spil:

Det har også nogle følgevirkninger rent organisatorisk, hvor vi skal være meget opmærksomme på, hvad det er, der sker, når vi nedlægger gamle rutiner for at give plads til nye. Der opstår nye opgaver, og det kræver mental energi fra medarbejderne, når man skal løse nye arbejdsopgaver, fortæller Vibe Puggaard og fortsætter:

Det kan også skabe utryghed og bekymring hos de medarbejdere, der skal tage imod den nye teknologi. Ofte oplever vi, at hvis man får inddraget medarbejderne tidligt i processen, så bliver implementeringen også en større succes. De bløde faktorer og selve forandringsmiljøet er i høj grad noget, virksomhederne skal have med i deres tanker og overvejelser, når de omstiller sig.

Rekruttering til digitalisering

De specialister, som Hays skal rekruttere til en virksomhed i forbindelse med at styrke dennes digitalisering, afhænger selvfølgelig af opgavens karakter. Men én ganske vigtig faktor er sikkerhed. En ting er, at man får implementeret en løsning, noget andet er, hvordan man bedst sikrer sig ift. GDPR og i en tid, hvor flere og flere virksomheder bliver ofre for cyber-angreb.

Ud over at lave og udvikle en platform, så er sikkerheden et stort område, fordi det er en rigtig stor udfordring, som er vigtig at have fokus på i virksomhederne. Vi kan se, at nogle af dem, der er mest efterspurgte, er udviklingsfolk, der skal bygge, designe og programmere så sikkert som muligt, lyder det fra Vibe Puggaard.

Når vi taler digitalisering, er det svært ikke også at tale data. Hos Hays oplever de, at der er stor efterspørgsel på medarbejdere til at håndtere og forstå de store mængder af data:

Mange virksomheder har efterhånden god erfaring i at indsamle data, og det bliver der bare mere af, men derved stiger behovet for sikker lagring, ligesom der er en stor efterspørgsel efter folk, der kan omsætte disse data til brugbare beslutningsgrundlag til fremme af virksomhedens konkurrenceevne, forklarer Vibe Puggaard og fortsætter:

Det skal man netop bruge de rette specialister til. Og bare fordi vi er på forkant udviklingsmæssigt, er der ikke overflod af disse på markedet. I Hays er vores berøringsflade så stor, at vi kan være et skridt foran i forhold til at finde til de rette kandidater til virksomhederne. Derfor vil jeg også altid anbefale, at man tager kontakt til et bureau og får den hjælp, fordi det først og fremmest er vores kerneområde, og fordi det kan være en stor opgave for virksomheden at finde frem til den kandidat, der kan løse opgaven, og som i øvrigt også på andre parametre passer ind i virksomheden, hvis de ikke allerede har netværket.

Mangel på kvalificerede kandidater

Udfordringen i det digitale marked og endnu en god grund til at alliere sig med et bureau er, at mange af de gode kandidater ikke er jobsøgende, og der er heller ikke nok af dem. Generelt bliver der ikke uddannet nok kvalificeret arbejdskraft til at matche efterspørgslen inden for IT og digitalisering. Det gør, at man som virksomhed skal være ude i god tid, for der kan simpelthen være ventetid, eller også skal man finde den rette kandidat i udlandet. Har man ikke allerede et netværk, kan et bureau gøre en stor forskel:

De her udviklingsprojekter vil ofte også kunne baseres på freelancere og projektansættelser, fordi det giver mening at ansætte kandidaterne til den periode, det tager at få færdigudviklet projektet. Vi ser netværket som en helt afgørende faktor for at finde de rette kandidater. Derfor bruger vi mange ressourcer på at netværke med specialister, der ikke er jobsøgende lige nu, men som måske er flytbare for den spændende opgave eller klar på længere sigt. Vores forretningsmodel bygger på, at vi bl.a. henter kandidater fra en fælles international kandidatdatabase. De specialister kan flyves hertil eller arbejde remote. På internationalt plan findes der flere dygtige kandidater, der kan løse de her opgaver remote eller part-ly remote, og det bliver der kun mere af i fremtiden, fortæller Vibe Puggaard.

Tæt relation til kunderne, også i nedgangstider

For Hays er samarbejdet med deres kunder baseret på en langsigtet relation. Det betyder, at de er i tæt dialog med deres kunder både i opgangs- og nedgangstider. Under Coronakrisen har det været vigtigt for Hays at stille sig til rådighed for deres kunder. Det har bl.a. udmundet i udviklingen af en læringsportal, Hays Learning, der stilles gratis til rådighed til alle virksomheder:

– På Hayslearning.eu har vi samlet en masse gode råd og stiller videomateriale til rådighed for virksomhederne, så de kan bruge redskaberne direkte. Vi vil rigtig gerne hjælpe virksomhederne og sikre den gode relation og sparring, afslutter Vibe Puggaard.

Bliv klogere på Hays.dk

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev