Respekt og åbenhed mellem management og investorer er vejen frem

Som start-up inden for life science-branchen er man ofte afhængig af at have investorer ombord for at kunne transformere science til produkt. Det kan dog være svært at gennemskue, hvordan man gør sin start-up attraktiv for investorerne, samt hvad et sådant samarbejde egentlig indebærer.

Sten Verland, General Partner i Sunstone Life Science Ventures, gør dagligt brug af sin mangeårige erfaring inden for branchen som bl.a. international executive, seriel entreprenører, venture investor og business angel, når han leder efter interessante investeringsmuligheder i Europa og Storbritannien. Han tager gerne ud og taler åbent om, hvordan de opererer hos Sunstone, da han oplever, at det kan være svært tilgængeligt for start-ups, hvordan man som investorer agerer:

Sunstone har i dag 5 aktive fonde, hvoraf den seneste stadig er ved at bygge porteføljen op. Der ligger altid en helt klar investeringsstrategi for hver enkelt fond, og den er ikke nødvendigvis identisk fra fond til fond. En god ide er en god ide, men det er ikke det samme som, at den falder inden for vores investeringsstrategi, fortæller Sten Verland.

Den gode ide og market access

Det er typisk en øjenåbner for start-ups, at der er mange faktorer ud over den gode ide eller science, som spiller ind, når man skal finde investorer. Overordnet set er der ifølge Sten Verland tre ben, som en start-up må kunne balancere på: science, market og management, men først og fremmest er kvaliteten og nyhedsværdien i den bagved- liggende science afgørende:

Det er helt tydeligt, at de relativt hurtige succeser og exits er der, hvor den bagvedliggende science er så unik, at det tidligt tiltrækker interessen fra de store pharma-selskaber. Her er det selvfølgelig også vigtigt at få patentstrategien på plads så hurtigt som muligt, så de store pharma-selskaber er nødt til købe eller indgå partnerskaber for at få adgang til teknologien, pointerer Sten Verland.

Dertil kommer, at produktet naturligvis skal have et attraktivt markedspotentiale, og her skal man have gjort sit hjemmearbejde:

Der er mange niveauer i markedsanalysen, og hele det forløb skal man have godt styr på, inden man kan få venturepenge. Drejer det sig om et lægemiddel, skal man kende sin produktprofil, patientpopulation, og man skal vurdere, om man skal ind som 1., 2. eller 3. valg, og hvor i sygdomsforløbet lægemidlet er relevant. En vigtig del af markedsanalysen er også marketaccess. Her skal der foretages en vurdering af prissætning og betalingsvillighed hos sundhedsmyndigheder og forsikringsselskaber, forklarer Sten Verland.

Markedsanalysen skal være der fra start, men der kan ligge meget arbejde i at forstå, hvordan et produkt skal positioneres i et marked. Det er et område, som de hos Sunstone arbejder meget aktivt med, før de vælger at investere.

Den rette personkreds

Gode ideer starter ofte med en lidt naiv ide, og det er helt essentielt for drivet, men den skal meget hurtigt gå fra at være en naiv til en moden ide. Arbejdet i denne fase er intenst, men der er meget hjælp at hente, f.eks. fra serielle entreprenører, mentor-programmer og inkubatorer.

Det er utrolig vigtigt at få management på plads så tidligt som muligt i forløbet, og her skal man være opmærksom på, at netop management kan være helt afgørende for, om man vil være i stand til at rejse venturekapital, siger Sten Verland og fortsætter:

Jeg har mange kaffemøder med start-ups, som vi godt ved, vi ikke kommer til at investere i på det stadie. de er lige nu. Vi tager dem alligevel ind til en snak, fordi vi mener, at det er en vigtig del af at være en aktør i økosystemet. Vi har et ansvar. Det kunne også være en start-up, som vi kunne forestille os at investere i om 2-3 år, og så har vi en klar interesse i at hjælpe dem godt videre.

Dertil pointerer Sten Verland, at man tidligt i forløbet må skære casen til kommercielt og sikre dialog med de rigtige ledelsesniveauer i store pharma-selskaber. Det gør de især ved at sikre en international sammensat bestyrelse, som udover ventureinvestorerne også består af uafhængige industrieksperter og executives.

Det er vigtigt, at en iværksætter forstår dette og er indforstået med, at det er sådan ventureinvestorer arbejder. Der skal være åbenhed over for den proces, ellers går vi ikke ind i et samarbejde. Til gengæld viser vi altid respekt for den oprindelige ide og science, men der skal være åbenhed for nødvendige tilpasninger og internationalisering, afslutter Sten Verland.

www.sunstone.eu

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev