Værdiopfattelsen af patenter er under udvikling

Historisk set har der i mange sammenhænge været en ensidig tendens til at vurdere en opfindelse ud fra, om man kan få patent på den eller ej. Den tilgang ændrer sig i disse år, hvor der er kommet langt større fokus på patentets reelle indhold og dermed værdisætning og fremtidsudsigter for opfindelsen.

Inden for life science-branchen er en stærk IP-strategi og dertilhørende pat- enter af allerstørste vigtighed for at beskytte sin forretning. Men ét er et patent, noget andet er et godt patent, der kan løbe hele vejen i mål og dermed være med til at understøtte virksomheden, højne værdiansættelsen og medvirke til at kunne tiltrække investorer. Det er dog samtidig et område, som kan virke uoverskueligt og svært tilgængeligt. Det har de fuld forståelse for hos Patentgruppen, som i deres dedikerede life science-team rådgiver om alt inden for patenter, brugsmodeller og designs. Derfor gik de i sin tid på markedet med en ny vinkel, hvor nærvær og gennemsigtighed over for kunderne er i højsædet:

Som virksomhed skal man vide, hvad det er for en proces, man sætter i gang med et patent. Økonomisk set er det en tung post, og det skal man være klar over, så man ikke får sig nogle ubehagelige overraskelser undervejs. På den måde bliver det op til den enkelte at vurdere, om business casen er stærk nok, i fald man får patentet i hus. Det vigtigste for os er, at det er kunden der, ud fra mest mulig oplysning, kan træffe den rette beslutning, fortæller Erik Drengsgaard, COO og partner i Patentgruppen.

Det rigtige patent

Hos Patentgruppen oplever de, at der i disse år sker et stort skift i opfattelsen af, hvad et patent kan og skal dække over. Det kan have afgørende betydning for, hvor langt man kan føre sin virksomhed, og om det overhovedet er muligt at tiltrække investorer:

Det er vigtigt, at kunderne har et patent i lommen, som de kan gå hele vejen med. Ét er at have et patent, noget andet er at have patent, som kan åbne de rigtige døre. Derfor er vi i konstant dialog med både opfindere og management, for det er vores mål, at de får det bedste med sig, siger Lene Nørby Nielsen, Patentkonsulent inden for Life Science i Patentgruppen.

For at kunne finde frem til de helt rigtige patenter har Patentgruppen udviklet et analytisk produkt, der via interviews og analyser af kundens virksomhed gør det muligt for dem at komme op med ideer til, hvad der med fordel kan søges patent på.

Det er ikke nok at have et patent, som du har betalt 90.000 kr. for til udarbejdelse og indlevering, hvis det er for snævert, for så har det ikke den reelle værdi, som hvis du havde fået udstedt et bredere patent til samme pris. I sidstnævnte tilfælde kan du værdisætte patentet langt højere, og det er investeringsfonde i stand til at se igennem. Det handler om at vurdere, om patentet reelt set er noget værd, eller om der nemt ville kunne blive lavet en design around, fordi det er for snævert, pointerer Claudia Ulrich Hjørringgaard, Patentkonsulent inden for Life Science I Patentgruppen.

Patent og investorer

I rigtig mange start-ups har man en science, en ide og et dertilhørende produkt, som ikke er kommet på markedet endnu. Det er en vanskelig fase, hvor man skal balancere mellem penge, tid og produkt. I virkeligheden har man brug for at tjene pengene først og så patentere, men udfordringen er, at når man tjener pengene først, så er det for sent at patentere. Hos Patentgruppen hjælper de med at skabe alignment mellem kundernes forretningsstrategi, market access og patentstrategi, så de kan fremvise investorer et overskueligt og gennemsigtigt grundlag for et godt samarbejde:

Inden for pharma kan vi lidt for ofte se, at ansøgere søger om de forkerte patenter, og det er noget, som investorer i højere grad kigger mere kritisk på. Hvis man som investor skal købe sig ind i en virksomhed, så er det klart, at der skal være styr på papirerne. Fakta er, at patenter er svære at tilgå, og derfor ser vi flere kvalitative vurderinger af patenterne. Det er historisk kendt at vurdere patenter ud fra, om de er udstedt eller ej, men nu ser vi en tendens til at investorer går mere ind i, hvad patenter reelt set kan bruges til i forretningssammenhæng, forklarer Jørgen Møller, CEO, partner og patentkonsulent i Patentgruppen.

Ifølge Jørgen Møller gør kommende virksomheder klogt i at have fokus på netop, hvad det er, de patenterer, og det er her, de ser deres egen plads i økosystemet. De er eksperter i at kunne analysere sig frem til, hvad det egentlig er, at en virksomhed kommer til at bidrage med til verden og derudfra sætte en stærk IP-strategi.

Det er uden tvivl den retning, det kommer til at gå for fremtidens patenter. Investorer og andre samarbejdspartnere begynder at forholde sig mere udfordrende til patenter, og det oplever vi i høj grad, når investorer beder om vores hjælp til at lave en

kortlægning og kvalitativ analyse. Her har vi så absolut den fælles interesse at finde ind til den bedst mulige patentbeskyttelse, som kan løbe hele vejen, lyder det afslutningsvist fra Jørgen Møller.

FAKTA

• Patentgruppen A/S er etableret i 1998.

• De har 20 ansatte fordelt mellem Aarhus og København, hvor patentkonsulenterne dækker alle teknologiområder, herunder et dedikeret life science-team.

• Rådgiver virksomheder omkring:

• IP-strategi

• IP-procedurer, tidsforløb samt budgetteringsoverblik

• Framework til at finde og prioritere patentkandidater i virksomheder

• Målrettede IP-analyser til investorer

• Alle aspekter omkring patenter, brugsmodeller og design

www.patentgruppen.dk

Del dette indlæg
Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld Branche Indsigts nyhedsbrev